Wat kan beter in Glabbeek?

Het huidig beleid brengt een goed-nieuws-show. Er zijn echter zeker een aantal punten die beter kunnen in Glabbeek. Een beknopt overzicht vind je hier om de paar dagen terug.

Een sterk staaltje burgerparticipatie

Het huidige beleid deelt berichten met de hashtag #inspraak. Wij durven hun idee van burgerparticipatie terecht in vraag te stellen. Er wordt onder andere geschermd met driejaarlijkse deurbezoeken en infovergaderingen. Het resultaat van inspraak op infovergaderingen is duidelijk zichtbaar op de Vissenakensesteenweg, waar inbreng van burgers werd weg gelachen en het beleid het eigen plan uitvoerde. De bewoners stelden wegversmallingen en boomvakken voor met parkings, zoals in de Waterstraat te Vissenaken. Ze kregen verkeerskussens die verschrikkelijk lawaai maken. Infovergaderingen organiseren om mensen voor voldongen feiten te stellen, geen enkel alternatief kreeg gehoor. Waar is het respect voor de Glabbekenaar?

Digitaal werk aan de winkel

Het huidig beleid heeft tijdens de voorbije legislatuur in onze ogen te weinig geïnvesteerd in digitalisering van de interne administratie. Een systeem om zalen te reserveren werd online gebracht, de website werd vernieuwd, het e-loket werd uitgebreid en een website rond erfgoed zag het levenslicht. Het gaat hier om ad-hoc projecten die zorgen voor externe visibiliteit. Onze gemeente mag de digitale trein niet missen. Digitalisering van de interne administratie kan leiden tot vermindering van de werkdruk (notulering, verslagen, processen...) en een betere dienstverlening (landbouwloket, evenementenloket...) Bovendien kunnen digitaliseringsprojecten gedragen worden binnen een breder kader door intergemeentelijke samenwerking en ondersteuning vanuit de provincie, hetgeen nodig is binnen een kleine administratie met beperkt personeelsbestand. Digitalisering van de gemeente en OCMW raad kan bovendien burgerparticipatie binnen de gemeentepolitiek stimuleren. Door het opnemen (of streamen) van de zittingen kan de burger deze op aanvraag en zonder filter herbekijken. Zo krijgt de Glabbekenaar opnieuw een correct beeld van het gevoerde beleid. Qua openbaarheid van bestuur kan dat tellen!