Audit gemeente Glabbeek: ' t Is al geen goud wat blinkt!

Op de GR van 11/10/2017 bracht het auditteam van de Vlaamse overheid veslag uit van de Organisatie audit van de Gemeente en het AGB Glabbeek. Deze verplichte organisatie audit evalueert de Effectiviteit, de Efficiëntie, de Kwaliteit en de Integriteit van de Gemeentelijke organisatie. Onze burgemeester, Peter Reekmans, laat uitschijnen dat de audit positief was op een vijftal aanbevelingen na.

Hoewel er gelukkig goede initiatieven zijn binnen de gemeentelijke administratie, hebben we bij het lezen van dez audit een minder fraai beeld gekregen van het huidig bestuur. We geven u bij wijze van voorbeeld enkele " onvoldoendes" mee.

Globaal is de inerne controle van de gemeente te beperkt uitgebouwd. De belangrijkste verbeterpunten situeren zich op het vlak van: onvoldoende duidelijke doelstellingen, te weinig monitoring van het meerjarenplan, onvoldoende coördinatie tussen de verschillende diensten, onvoldoende afspraken over de samenwerking tussen de politiek en de administratie.

Effectiviteit: De actie plannen houden slechts in beperkte mate en op korte termijn rekening met de impact op het meerjarenplan (MJP). De voorbereiding van de budget opmaak is minder transparant. Ze is sterk afhankelijk van 1 persoon ( burgemeester) wat een continuïteitsrisico inhoudt. De betrokkenheid van het managementteam is te beperkt. De opvolging van het MJP is te beperkt en er wordt hierover niet systematisch gerapporteerd.

Efficiëntie: Wettelijk moeten alle leden van het schepencollege hun fiat geven voor een bestelling te plaatsen. In de praktijk gebeurt dit door de burgemeester en 1 bevoegde schepen. Risico op fouten of fraude is onvoldoende onder controle. Er is onvoldoende nagedacht over de continuïteit en het veilig beheer van de digitale info.

Kwaliteit: Samenwerking tussen de politiek en de administratie verloopt niet optimaal. Geen richtlijnen om klanttevredenheid te onderzoeken. Onvoldoende nagedacht over de externe communicatie met gevaar voor incorrecte info.

Integriteit: Informatiebeveiliging is onvoldoende afgedekt. Vertrouwelijke informatie in het archief is vrij toegankelijk.

Op een audit van 10 pagina's waar we 40x de woorden Onvoldoende, Te weinig of Onduidelijk tegen komen, kan een bestuursmeerderheid moeilijk fier zijn.